تاریخچه دسرها از قرون وسطی تا امروز

دسرها، بستنی و شکلات، سه عنصری که نه تنها در مزه ی غذاها و خوراکی‌ها تاثیرگذار بوده‌اند، بلکه در تاریخ، فرهنگ و جامعه نیز نقشی بسیار مهم و برجسته داشته‌اند. آیا به یاد دارید که هر بار که از یک دسر خوشمزه لذت می‌برید، چه تجربه‌ای دارید؟ آیا به تاریخچه و ریشه‌های این خوراکی‌های شیرین فکر کرده‌اید؟ در این مقاله، سفری رویایی به دنیای دسرها، بستنی و شکلات را شروع می‌کنیم تا از آغاز تا امروز، رازها و حقایق جذابی را کشف کنیم. همراه ما باشید که سفر جذاب را با هم آغاز کنیم.

کلمه ی “دسر” از کلمه فرانسوی “desservir” گرفته شده است که به معنای “پاک کردن میز” است. این ریشه شناسی کاملاً مناسب است، زیرا اولین هدف دسرها، پاک کردن طعم باقی‌مانده از یک وعده غذایی بزرگ با مزه شیرین بوده است.

دسرهای دوره‌های تاریخی مانند قرون وسطی، بیشتر بر روی غذاهای شیرین میوه‌ای مانند ژله و ویفر مخلوط با میوه‌های عجیب و غریب، آجیل و کره تمرکز داشتند. در واقع، کاسترد به عنوان یکی از اولین دسرهایی که در قرون وسطی مصرف می‌شد شناخته شده است. از دیگر دسرهای شناخته شده در این دوره می‌توان به پای سیب در سال ۱۳۸۱ و نان زنجبیلی در دهه ۱۴۰۰ اشاره کرد.

تا قرن هفدهم، دسرها با غذاهای شور ترکیب می‌شدند و تنها به عنوان پاک‌کننده مزه دهان عمل می‌کردند. اما قرن هفدهم شاهد ظهور کتاب‌های آشپزی اختصاصی دسر بود. این افزایش محبوبیت دسرها را مدیون مزارع وسیع نیشکر در دنیای جدید هستیم که باعث کاهش قیمت شکر شد. با کاهش قیمت شکر، می‌توان از آن به وفور برای تهیه غذاهای شیرین استفاده کرد، به جای اینکه فقط به عنوان یک طعم‌دهنده کمیاب به کار رود.

قرن هفدهم همچنین شاهد این تغییر بود که دسرها صرفاً برای پایان وعده غذایی رزرو شوند، برخلاف دوره قبل که چندین کورس کوچک دسر در طول غذا به عنوان پاک‌کننده مزه دهان سرو می‌شد. کاستردها در نهایت در قرن نوزدهم به پودینگ‌های شیرین تبدیل شدند و سپس انقلاب صنعتی تولید انبوه غذاهای شیرین مانند کیک را به ارمغان آورد.

در ادامه به چند حقیقت جالب در مورد برخی از محبوب‌ترین دسرهای امروزی می‌پردازیم.دسرهایی که شما میتوانید از ترکیب آن ها دسر آیس کریم بینظیر را که در اینجا قرار داده شده، آماده کنید. 

تاریخچه ی بستنی

تاریخچه بستنی به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. اولین نمونه‌های شناخته شده از بستنی چیزی شبیه به تگرگ برفی یا یخ‌های تراشیده بوده است. امپراتور روم، نرو، دستور می‌داد که روی یخ، میوه بریزند تا آب میوه‌ها، شیرینی یخ را بیشتر کند.

اولین استفاده از شیر برای تهیه بستنی به سال ۶۰۰ میلادی در چین برمی‌گردد. تاریخ دقیق به وجود آمدن بستنی به شکل امروزی آن مشخص نیست، اما برخی معتقدند که مارکوپولو راز تهیه آن را در سفرهای خود به اروپا آورده است. اولین دستورالعمل‌های سنتی بستنی در اواسط قرن ۱۸ میلادی

پیدا شده‌اند.

تاریخچه ی شکلات

اگرچه شکلات به تنهایی یک دسر نیست، ولی به عنوان یک ماده اولیه در بسیاری از غذاهای شیرین استفاده می‌شود. تمدن مایان در گذشته از شکلات به خاطر خواص تلخ آن استفاده می‌کرد، اما پس از ورودش به اروپا، با شکر و شیر مخلوط شد و به شکلاتی که امروز می‌شناسیم درآمد.

در تاریخ اولیه، آزتک‌ها آنقدر شکلات را مقدس می‌دانستند که از آن به عنوان پول استفاده می‌کردند. اولین تجربه مستعمره‌های ایالات متحده با شکلات در سال ۱۶۴۱ اتفاق افتاد، زمانی که یک کشتی اسپانیایی آن را به منطقه‌ای که اکنون فلوریدا نامیده می‌شود، آورد.

 تاریخچه دسرها، بستنی و شکلات نشان می‌دهد که این دسته از خوراکی‌ها از زمان‌های کهن در جوامع مختلف مورد توجه بوده‌اند و نمادهایی از ثروت و اشرافیت بوده‌اند.شاید باید احساس خوشبختی کنیم که می‌توانیم به هر دسری که دوست داریم دسترسی داشته باشیم. از ابتدای تاریخ، دسرها برای پاک کردن مزه‌ی غذاهای اصلی و تنوع بخشیدن به جلسات غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با پیدایش صنعت شکر و شکلات در دوران جدید، دسرها به صورت متنوع‌تر و درجه بالاتری تولید شدند و به یکی از محصولات برنامه‌ریزی شده و مورد علاقه در هر خانه تبدیل شدند. امروزه، با توجه به رشد تولید صنعتی و تکنولوژی، دسرها به شکل‌ها و طعم‌های مختلفی در دسترس عموم قرار گرفته‌اند، اما هنوز هم برخی از انواع دسرها به خاطر هزینه بالا یا دشواری در تهیه، به دسترس کل جامعه نیستند. این نشان می‌دهد که علاوه بر لذت طعم، دسرها نمادی از تاریخ، فرهنگ و محدودیت‌های اجتماعی هستند.

منابع:

Reference 1: whiskeddc.com

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *